Jawatan Peringkat Permulaan (entry-level) dalam Produksi Televisyen

Selalunya, bekerja di televisyen mesti bermula dari peringkat bawah. Tidak boleh terus menjadi produser atau pengarah, guys!

Jadi, jom tengok beberapa entry-level di industri televisyen, terutama di bahagian produksi, atau bahagian yang menghasilkan program TV.


Bakat (Talent)


Kakitangan Talent adalah penghubung antara stesen televisyen dan penghibur, baik artis dan bukan. Pekerjaan pasukan Talent berbeza-beza, dari merunding mengurus kontrak, hingga menjadi spoke-person antara para artisdan pasukan produksi. Oleh itu, tidak hairanlah bahawa kakitangan Talent selalunya akan BFF dengan artis. 


Yang pasti, kakitangan Talent mesti mempunyai kemahiran berkomunikasi yang baik, keperibadian yang ceria, dan kemampuan berunding yang mantap, terutamanya nego utk harga dan bayaran.


Production Assistant (PA)


Seperti namanya, PA adalah pembantu produksi. Tugas utama PA adalah untuk membantu kelangsungan pengeluaran produksi - dari pra-produksi hingga pasca-produksi - terutama hal-hal yang berkaitan dengan hal-hal teknikal, seperti memastikan adanya peralatan produksi, memastikan kru berkumpul mengikut jadual, memantau proses penyuntingan, dan banyak lagi.

Dalam industri televisyen, PA adalah pekerja yang paling sibuk dan paling penat sehingga tak rasa kaki. Tetapi semuanya adalah berbaloi! Banyak penerbit, pengarah dan pemimpin televisyen memulakan kerja mereka sebagai PA. 


Floor Director


Selalu kita lihat, dalam beberapa rancangan televisyen live-muzik, penonton tiba-tiba menari dengan gaya bersorak gembira, atau bergoyang-goyang bersama. Ini terjadi bukan sebab penonton begitu komited untuk rancangan tersebut, tetapi kerana seseorang memberi arahan, iaitu Floor Director (FD).


Selain mengurus penonton, FD juga bertugas mengarahkan tuan rumah dan penghibur semasa penggambaran. Contohnya, arahkan jika waktu itu untuk laluan iklan atau presentation. FD sendiri bekerja di bawah arahan Pengarah.


FD pula biasanya, berwatak ceria dan happy-go-lucky. Ini adalah keranamereka dilihat oleh semau orang, malah kadang-kadang pergi ke depan kamera semasa tayangan live! Secara automatik, FD menjadi salah satu "wajah" stesen televisyen. Mesti sentiasa sharp!


Kreatif


Sama seperti PA, kakitangan Kreatif juga merupakan pekerja bawah pengeluar. Perbezaannya adalah, jika PA lebih menumpukan pada aspek teknikal produksi, staff Kreatif akan lebih menumpukan pada isi dan acara. Pasukan Kreatif menentukan konsep program televisyen, dari konsep besar hingga perincian kecil. Bagaimanapun, pasukan Kreatif menentukan jiwa program televisyen. 


Makanan harian pasukan Kreatif adalah menguruskan penyusunan, skrip, dan mengadakan taklimat untuk para artis. Pada akhir kerjaya, seorang kakitangan Kreatif boleh menjadi Senior Kreatif atau Produser.


Unit Production Manager (UPM)


Kakitangan Unit Pengurus Pengeluaran mesti bertanggungjawab untuk kewangan dan pelbagai keperluan produksi, terutama lokasi (penggambaran), pengangkutan dan peralatan. Jadi, setiap kali ada keperluan, UPM akan segera mengurusnya. Selain mengagihkan wang, seorang kakitangan UPM juga mesti merekod dan menyediakan laporan kewangan untuk produksi program televisyen.


Itulah 5 jawatan peringkat kemasukan (entry-level) di bahagian produksi televisyen yang boleh dipegang oleh sesiapa yg baru hendak berjinak dengan TV Production.


Amacam? Selamat Mencuba!